חזון לעסק

כל העסקים בעולם לא קמו מעצמם – היה מאחוריהם אדם שראה קצת יותר משורת רווח. הוא רצה להגשים את עצמו ובדרך לעשות טוב לאנשים. המאמר הזה מנסה לפרט ולבאר את המושג הקצת ערטילאי "חזון לעסק"

חזון לעסק הוא כמו מצפן, הוא מכוון את האנשים חזרה לדרך בשעת משבר, הוא מציב יעדים ומוסיף משמעות למעשים.

הלכה למעשה – ממה החזון מורכב?

רשימה של שאלות/הגדרות שאומנם היא לא "סגורה מראש" אבל היא עוזרת בגיבוש המטרה וההכוונה:

  1. לאן אני רוצה להגיע? – השאלה החשובה מכל, למי העסק מכוון? לקהלים צעירים/מבוגרים/נשים/גברים. ומעבר לכך – מה המטרה הגדולה שלי? איך המוצרים שלי ייטיבו עם האנושות
  2. למה הקמתי את העסק מלכתחילה – כאן נמצאת הערטילאיות שהוזכרה בתחילה – לשאול את עצמכם: "מה גרם לכם להניע את המהלך הכול כך גדול הזה"? שידעתם שישאב אתכם. יחסיר מכם שעות שינה. וגם ייתן משמעות כל כך גדולה לחייכם. מבטיחים לכם שהשאלה הזו תעלה במוחכם גם בעוד שנים רבות, בעיקר בשעות משבר.
  3. איך אני אהפוך את העולם לטוב יותר/אשנה אותו? – עוד שאלה מרכזית שמצריכה מעוף חשיבתי ואמונה עצמית, הרי לא הקמתם עסק רק "לכיף". אלא כי רציתם להעביר משהו מכישרונכם או האהבה הגדולה שלכם. לכן, חשוב שתציבו לעצמכם את השאלה הזו בראש ותשתדלו לענות עליה – לא תשובה שחוזרת על עצמה. 
  1. איזה עסק אני משאיר לדורות הבאים – מה מהות העסק שלי, מה פילוסופיית החיים שלי בהקשר הזה  – מה המטרה שמחזיקה אותו קיים ואיך אני רוצה שיפעל בעוד כמה עשרות שנים
  1. מה הערכים שמנחים אותי? – כאמור, בעסק שורת הרווח היא עניין חשוב אך לא ליבו של הדבר, והיא יכולה להיות לא רק כספית אלא גם ערכית. עסק גם יכול להיות כלי נפלא לחינוך וליצירה. והנחלת הערכים לתוך העסק יכולה להועיל בהמון תחומים.
  1. מהן השאיפות שלי? – לאן אני רוצה להתפתח, באילו תחומים אני רוצה להשקיע עוד. גם באישי וכמובן בעסקי
  1. מהי מטרת העל? מהו התוצר הסופי, אם תרצו מהי השורה התחתונה של העסק שלי. אחרי שתצברו ניסיון וחוויות חיים. בוודאי תוכלו לענות על השאלה המורכבת הזו
  2. מהו האני מאמין שלי? – האג'נדה שלכם, מכלול החשיבה שלכם. אמונה פרטית שיש לכם ושהולכת איתכם ושתרצו להנחיל אותה לעסק. קצת כמו "עשרת הדיברות" בקטן.
  3. מהו החלום הגדול שלי? – נסו להיות פתוחים ויצירתיים, ותגדירו לעצמכם חלום נועז, פנטזיה מטורפת ושימו אותה בין היעדים – אתם לא יודעים איך התת – מודע שלכם יתנהג לפעמים. וחשיבה יצירתית יכולה גם היא להפרות את העסק. 
  4. .תאתגרו את עצמכם במשחק חשיבה: כיצד לדעתכם אנשים יגיבו כשישמעו את החזון שלכם? אמנם אתם לא יכולים לקרוא מחשבות אבל תמיד אפשר לנסות – זה ייתן לכם אמת מידה וקצת פורפורציה לגבי העולם בו אתם מתנהלים.

שי אגסי

שי אגסי הוא איש עסקים ישראלי יליד   רמת גן שב 2008 ייסד חברה שהייתה הראשונה בעולם להציע מכונית – כל חשמלית (בניגוד להיברידית שמונעת ממנוע משולב בנזין – חשמל). בטר פלייס שמה.

החזון של אגסי הוא שיפור איכות החיים על ידי ייתור הצורך בדלק, כך רמת הזיהום תרד, מרקם החיים העדין יישמר והחור באוזון יקטן. בשנת 2012 החברה נסגרה ברעש גדול לאחר שלא הצליחה להתרומם וכשלה כלכלית . אבל הסיפור של אגסי מלמד שהחזון והאג'נדה לא פחות חשובים מהפרנסה. גם אם בטר פלייס לא צלחה את המבחן הכלכלי, הרי שאת מבחן ההשראה הרעיונית היא עברה גם עברה. ובטוח שהרעיון של אגסי יישום בדרך זו או אחרת בעתיד. 

עד כאן להפעם – ואל תשכחו: תמיד תהיו אופטימיים!

צוות אופטימיסט

אודות המחבר