חנות ווירטואלית – יתרונות וטיפים לשימוש נבון

כידוע לכם בוודאי – חנויות ווירטואליות הפכו להיות "דבר שבשגרה" ברחבי האינטרנט. הן אינן מצריכות מהקונה אנרגיה, זמן או דלק. פשוט לפתוח את המחשב – ולקנות.

החנות הווירטואלית קיימת משנות ה90, עת רשת האינטרנט החלה לפרוח בקרב כלל האוכלוסייה ויצאה מגזרת הקמפוסים. אתרים כמו ebay  וamazon החלו לפעול ושינו אט – אט את "תרבות הצריכה" בקרבינו.

יש כמה סוגים של חנויות כאלו – שאומנם אין להן חלונות ראווה, אבל עם עיצוב מושך ומיתוג נכון הן יהיו רווחיות לא פחות, ואף יותר – מחנות "פיזית".

הזירה הראשונה בה קניה ווירטואלית רווחת היא: המכירות הפומביות – אתר מסוים מציג מוצר למכירה פומבית ומבקש מן הגולשים להתחרות על ההצעה הגבוהה ביותר.

הזירה השנייה היא: המכירה הקבוצתית – כמו בקבוצות רכישה בתחום הנדל"ן, כך גם כאן. אתר מוכר מוצרים לקבוצות אנשים במחיר אטרקטיבי, וכך – גדל הסיכוי של הפרט ליהנות ממוצר שכנראה אלמלא כך, לא היה זוכה בו.

הזירה השלישית שמתפתחת בשנים האחרונות היא: "הקניות החברתיות" יזמים/אמנים שעומדים בפני פרויקט חדש, משתפים את הקהל בדבר ובתמורה לכסף – מעניקים "תשורות" בדמות מיני "מתנות קטנות" כאלה ואחרות. כך הקהל הוא למעשה "המוציא לאור", שותף בלתי אמצעי בתהליך היצירה ובעל זכויות שווה בדבר.

לפיכך, לפני שמחליטים האם להקים חנות ווירטואלית, כדאי לבדוק מספר פרמטרים:

  1. האם יש לנו מספר מוצרים "שמצדיק" פתיחת חנות ווירטואלית. הכוונה היא, הלכה למעשה – האם יש לנו מה להציע לעין?. יתרון חשוב מאוד הוא שלחנות ווירטואלית אין "מגבלת מקום" – בניגוד לחנות "פיזית"
  2. כדאי גם לבדוק האם המוצרים שלכם מתאימים למשלוח בדואר – לייתר עבור הלקוח את הצורך להגיע אליכם לחנות. * מובן שאם אתם בעלי חנות לחומרי בנין, הדואר מיותר לחלוטין. אך מכל מקום, כל דבר שיקל על הלקוח בדרך לרכישת המוצר – עדיף!

 

גם אם אין לכם "סיבה" לפתוח חנות ווירטואלית, קחו אחת כזו בחשבון. משום שחנויות ווירטואליות הן מקדמות עסק וכאמור:  אם יש חנות ווירטואלית, הלקוחות ייקחו זאת בחשבון – לטובתכם!.

 

כעת לטיפים!

 

  1. לא להעמיס – חישבו על הלקוח – מה הוא רוצה "לראות" בחנות ווירטואלית, לכן היו ענייניים. והתמקדו במוצר עצמו ולא בפרסומות וגימיקים שונים, אחרת תאבדו אותו.
  2. עיצוב מושך – כדי להניע לפעולה, חשוב לעצב את החנות באופן שימשוך את העין של הגולשים.
  3. תוכן – כך "מוכרים" ללקוחות את המוצר. לכן, חשוב שההסבר יהיה מפורט ומדויק ככל הניתן, לא להתפזר בטקסט ולומר תמיד את האמת. תוכן טוב גם ישפיע על החנות שלכם בקידומי האתרים. לכן כדאי לשים על התוכן דגש עיקרי!
  4. תמונות – תמונה שווה אלף מילים – קלישאה נכונה!  לכן, כדאי שתוסיפו בגוף התמונה טקסט שיוסיף למוצר ו – ייתן לקוח עוד סיבה לקנות אותו!

סטטיסטיקה

כמחצית מן הישראלים נוהגים לקנות באינטרנט. בסכומים של 300-500 שקלים בחודש. ואחד מכל עשרה מוציא 1000 שקלים לפחות!. כך לפי מחקר שעשה המכון " דה רושינק" עבור חברת פייפאל בשנת 2017.

לפי דואר ישראל – ב2016 הישראלים הזמינו מחו"ל 52 מיליון חבילות! ב2017 הישראלים הוציאו כ14 מיליארד שקלים על קניות באינטרנט, עלייה של כ – 18% מ2016.

גילאים – לפי המחקר הנ"ל: בני ה-50 פלוס הפכו לפלח שוק משמעותי הן מבחינת תכיפות והן מבחינת היקפי הקנייה. על פי המחקר כ-24% מבני ה-50+ הגדירו את עצמם כ"מכורים".

בגילאים הצעירים ניתן לראות גידול בהיקפי הקניות גדלים – כאשר אחד מכל ארבעה צעירים ישראליים בגילאי 18-16 מוציא עד 500 שקל בחודש ברכישה באינטרנט. בנוסף, הגיל הולך ויורד, וכמעט 10% מההורים לילדים בני 8 עד 14 מאפשרים לילד לבצע קנייה אינטרנטית בעצמו, ו-14% מההורים מתייעצים עם הילד (בגילאי 14-8) לאילו אתרי קניות כדאי להיכנס.

שעות – לפי המחקר הנ"ל: שעות הקנייה המועדפות על הישראלים הן הערב והלילה – 37% מעדיפים לקנות בשעות הערב ו-27% בשעות הלילה. רק 12% מבצעים קניות במשך היום ובזמן העבודה, והשאר קונים בשעות שונות לאורך היום.

*נתוני המחקר הובאו באתר "דה מארקר"

 

כמובן שהמאמר הוא "על קצה המזלג". זהו תחום רחב יריעה שיש ורצוי להעמיק בו ולחקור אותו.

 

אופטימיסט – כשעסקים וערכים נפגשים

נעם ניישול

אודות המחבר