פתיחת עסק בישראל: שלבים בירוקרטיה, ומילון מונחים

אתם אנשים עם רעיון, אג'נדה, משהו ייחודי לחלוק עם העולם – וחשבתם לפתוח עסק שגם יממש את החזון שלכם וגם יהווה את לחמכם. קודם כל מזל טוב! עכשיו: הרי לכם מדריך קצר בסבך הטופסולוגיה והבירוקרטיה

הכנו לכם מדריך קצר:

שלב ראשון – רישום

עוד לפני תחילת "הפעילות העסקית" משמע: תחילת עבודה בפועל של העסק אתם נדרשים להירשם במספר מקומות.

  • בנקים
  • מס הכנסה
  • ביטח לאומי
  • חברת ביטוח

ננסה לעשות לכם  סדר לאן הולכים קודם, כי כמו שכבר הבנתם  – מדינת ישראל אוהבת בירוקרטיה.

אז ככה:

  1. רישום כעוסק מורשה: בין אם זה עסק עצמאי או בבעלות חברה, עלייך לרשום את העסק כ"עוסק מורשה" לצורכי מס ערך מוסף. (או מע"מ בקיצור המוכר) עוד לפני תחילת הפעילות העסקית. עלייך להביא עמך מספר דברים:

תזכיר החברה – התקנון שלה, במה היא עוסקת מהן מטרותיה וכיוצא בזה.

מספר חשבון הבנק שלך,

חותמת החברה – או בלעז "לוגו"

עוד מידע חשוב בסעיף זה הוא שבמקרה ואתה נרשם כ "חברה" ניתן לקבל מספר זמני של עוסק מורשה עוד לפני קבלת מספר החברה. עם זאת –  לאחר שתקבל מספר קבוע, תצטרך לחזור לרשות המיסים וכמובן למחוק את המספר הזמני. לאחר הסדרת "העוסק מורשה" אפשר להכין את הקרקע לפתיחת העסק גם מבחינה פרסומית (הכנת קבלות וכרטיסי ביקור)

  • חשוב מאוד! – כל הליך הרישום מתבצע בסניף מס ערך מוסף האחראי על האזור בו פועל העסק שלך, זה אומר שאם אתה פותח עסק בעפולה, לא תוכל להירשם בתל אביב. חשוב לזכור!

 

  1. אחרי שנרשמתם כעוסק מורשה אתם פונים לבנק ופותחים חשבון עסקי (בנושא זה אגע בהמשך בקצרה). חשוב לציין שגם שלב זה הוא עדיין לפני תחילת הפעילות, וכאמור בסעיף הראשון: במקרה של "חברה" אתם נדרשים לתת גם לבנק את התקנון ומסמך מרואה חשבון/ עורך דין על מורשה החתימה מטעמכם בחשבון החדש.

 

  1. עוד שלב במסכת הבירוקרטית הוא הודעה לשלטונות: ניתן לשלוח הודעה זו גם בדואר, אולם היא חייבת להיות חתומה על ידך. (בעל העסק)

 

  1. סעיף שנוגע לעצמאים. אם הגעתם עד לכאן סורו לביטוח לאומי. זאת כדי למלא דוח רב שנתי (גם עליו אסביר בהמשך)

 

  1. מיסי עירייה – במידה ואתם מפעילים עסק בעיר, עליכם ליצור קשר עם העירייה ע"מ להסדיר את עניין הארנונה על בית העסק שלכם,  מס עסקים ומס שילוט.

 

  1. ביטוח – התייעץ עם סוכן ביטוח לגבי סוגי הביטוחים שיש לבצע לעסק.

 

אלו ששת הצמתים העיקריים אותן צריך לעבור כשפותחים עסק. נכון זה מייגע ומתיש אבל בשביל הגשמת חזון חייכם זה כלום לעומת הסיפוק שיבוא אחר כך.

עכשיו, נפנה למילון ונגדיר את ההבדל בין עסק עצמאי לחברה בע"מ ועוד סוגי עסקים

עוסק מורשה – יכול להיות כל אדם עצמאי שמחליט לפתוח עסק בישראל. הוא מקבל תיק במס הכנסה כאשר מספר התיק הוא לרוב מספר תעודת הזהות של בעל העסק – מספר זה יהווה גם את מספר התיק שלו וגם את מספר רישיון העוסק המורשה שלו במס הכנסה. העוסק גובה מע"מ מלקוחותיו, כלומר הוא מוסיף עוד 17% לסכום העסקה. מעבר למחיר הנקוב. המע"מ הוא למעשה עוד מס או עמלה שאנו משלמים  על מתן שירותים. והוא מוטל על כל עסקה בישראל,  כאשר הרווח מהמע"מ חוזר למדינה

עוסק מורשה חייב בדיווח פעם בחודש או חודשיים למע"מ במס הכנסה ופעם בשנה למס הכנסה עצמו. כל הכנסותיו חייבות במס לפי "מדרגות" שונות (בדרך כלל עד 45 אחוזי מס כולל)

מבחינת סיכונים כספיים – העוסק המורשה אחראי לכל ההתחייבויות הכספיות שלקח על עצמו. כל הכנסה אישית שלו נחשבת כמס שיחושב לפי מדרגות שונות.

חברה בע"מ –  הקמת חברה בע"מ דורשת מבעליה לשלם מספר תשלומים כגון אגרת הקמת חברה, אגרה שנתית, תשלום לעורך דין ותשלום לרואה חשבון. עלויות התפעול של חברה בע"מ יקרות יותר מתפעול עוסק מורשה.

היתרון הגדול של התארגנות עסקית במסגרת של חברה בע"מ הוא היתרון של תכנון מס. כעצמאי בעל העסק מחויב לשלם מיסים על כל רווחיו ושיעור המס יכול להגיע ל 45%.

בחברה בע"מ התהליך הוא קצת מורכב יותר. הבעלים של החברה מקבל משכורת מהחברה ועליה הוא משלם מיסים בתור עובד שכיר. השלב הבא הינו מיסוי החברה (במידה והיא מרוויחה), החברה משלמת מס חברות לאחר שנרשמה כהוצאה ממשכורתו של הבעלים. שעור מס חברות ב 2016 הינו 25%. כתוצאה מכך ישנו יתרון מיסוי גדול לטובת החברה, הפרש של 20%, 25% בחברה, לעומת 45% אצל העצמאי .

עוסק פטור – עוסק פטור מוגדר בחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 כעוסק שסכום  עסקאותיו בשנה אינו עולה על סכום הקבוע בחוק, אשר מתעדכן מדי שנה על פי שיעור עליית מדד המחירים לצרכן. הגדרתו של מושג זה נועדה להקל על אנשים לפעול כעצמאים תוך הגמשת חלק מהביורוקרטיה הכרוכה בכך וצמצום מספר העוסקים המורשים הרשומים במע"מ.

חברה ציבורית

חברה ציבורית, שלא כמו חברה פרטית, הינה חברה שהונפקה בבורסה. כאן, הבעלים הוא למעשה כל ציבור מחזיקי המניות, כאשר לרוב יהיה גורם אחד או יותר שהינו בעל שליטה. בעל שליטה יהיה הגורם שמחזיק בכמות מניות משמעותית, ולכן, יש לו יכולת לשלוט הלכה למעשה בקביעת המדינות של החברה ושל הדירקטוריון.

מילון מונחים קצר וטפסים שחייבים למלא

חשבון עסקי: באופן כללי מומלץ לנהל חשבון עסקי בנפרד מן החשבון הפרטי שלכם, זאת כדי למנוע אי הבנות ובעיות שונות. קיימת בין הבנקים תחרות גדולה בנושא ומומלץ להתווכח ולהתמקח כדי לקבל תנאים טובים ככל הניתן . יש לציין שחשבון כזה כדאי לפתוח לכל גודל של עסק: חברה, עצמאי עוסק פטור.

מדרגות מס: כאמור על כל סכום ממדרגה מסויימת נלקחים מס אחוזי מס בגובה משתנה (לפי גובה הסכום) המס נלקח (נכון לשנת 2017 מסכום של 6000 שקלים ומעלה). והוא מתעדכן ב1.1

 

להלן טבלה מעודכנת:

מספר מדרגהגובה ההכנסהשיעור המס למדרגהמס מקסימלי למדרגה (הסכום שיקוזז למס)מס מצטבר
1מ-0 ₪ ועד 6,220 ₪10%620₪620₪
2מ-6,221 ₪ ועד 8,920 ₪14%377₪1,000₪
3מ-8,921 ₪ ועד 14,320 ₪20%1,079₪2,080₪
4מ-14,321 ₪ ועד 19,900 ₪31%1,730₪3,810₪
5מ-19,901 ₪ ועד 41,410 ₪35%7,530₪11,335₪
6מ-41,411 ₪ ועד 53,333 ₪47%5,605₪16,940₪
7על כל שקל נוסף50%  

 

מורשה חתימה – אדם שאתם מכירים וסומכים עליו ומפקידים בידו זכות חתימה על צ'קים ומסמכים כספיים כשאתם לא בארץ מסיבה זו או אחרת בשפה המשפטית נקרא גם "ייפוי/ מיופה כוח"

דו"ח רב – שנתי –  טופס שעניינו הוא "גובה דמי ביטוח לעובד נקרא ממוספר באתר ביטוח לאומי – 6101 וכולל את הפרטים הבאים

בטופס בל-6101 יש למלא בין השאר את הפרטים הבאים:

פרטיו האישיים של המבוטח

פרטי בן או בת הזוג של המבוטח

פרטי חשבון הבנק של המבוטח

כתובת המגורים

כתובת לקבלת מכתבים (אם זו כתובת שונה מכתובת מגוריך)

גובה דמי הביטוח ואופן גבייתם משתנים בהתאם למעמד המבוטח, ולכן יש לעדכן את הביטוח הלאומי באמצעות הטופס אם חל שינוי (סטודנט, תלמיד ישיבה, עובד במשק בית, חייל קבע וכו'). בנוסף, יש לפרט בטופס מה היו העיסוקים של המבוטח בשנתיים האחרונות ומה היו ההכנסות מעיסוקים אלו. אם קיימות הכנסות כלשהן מהארץ או מחו"ל שאינן מעבודה (מלגה למשל או קצבת נכות ), יש לפרטן.

 

טפסים למילוי בעת רישום עסק במס הכנסה – אולי הטפסים הכי חשובים בתהליך – מסווגים לפי סוג העסק

 

עוסק (יחיד)​

  1. טופס רישום מלא וחתום על כל פרטיו (טופס 821)

 תעודת זהות.

חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק.

 אסמכתא על קיום חשבון הבנק של העסק. במקרה של חשבון בנק משותף – על בן/בת הזוג למלא ולחתום על הצהרת חשבון בנק משותף. על בן/בת הזוג להגיע למשרד מע"מ לצורך חתימה, או לחתום אצל המייצג.

מסמכים נוספים, המעידים על הקמת העסק ופעילותו כמו חשבוניות רכישת רכב, חשבוניות רכישת ציוד לעסק, היתרי בניה וכדומה.

  1. שותפות (שני אנשים או יותר)​

טופס רישום מלא וחתום על כל פרטיו (טופס רישום 821 משולב עם821 א).

תעודת זהות של כל אחד מהשותפים .

חוזה רכישה/שכירות של מקום העסק.

אסמכתא על קיום חשבון הבנק של השותפות.

בשותפות רשומה – אישור על רישום השותפות ברשם השותפויות.

על השותפים למנות נציג אחד מתוכם, שיפעל בשמם בכל הפעילות הנוגעת למע״מ. כאמור מורשה חתומה

  1. 3. חברה בע״מ​

טופס רישום מלא וחתום על כל פרטיו(טופס רישום 821 משולב עם821 א).

תעודת רישום ברשם החברות.

פרוטוקול בעלי זכות חתימה לכל דבר ועניין – כאמור מורשה חתימה

תעודת זהות של כל אחד מהדירקטורים בחברה.

חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק.

אסמכתא על קיום חשבון בנק של החברה.

מידע על הרכוש: סכום ההשקעה, מקורות המימון ומחזור העסקאות המשוער.

עוסק פטור: תוכל להיות מסווג כ ״עוסק פטור״ כאשר סכום מחזור העסקאות השנתי הצפוי שלך נמוך מ ״הסכום הקובע״ בחקיקה. (הסכום מתעדכן פעם בשנה, נכון לינואר 2016 הסכום הקובע הינו 99,006 ₪).

על אף האמור לעיל, אם אתה בעל עיסוק/מקצוע חופשי כגון: רופא, אדריכל, טכנאי, טוען רבני ומנהל חשבונות, עליך להירשם כעוסק מורשה (וזאת ללא כל קשר לסכום מחזור העסקאות השנתי שלך).

כעוסק פטור, אתה חייב ברישום במע״מ וכן:

(1) אתה פטור מתשלום מס ומהגשת דו״חות חודשיים.

(2) אתה נדרש להגיש פעם בשנה (עד ה- 31 בינואר) הצהרה על מחזור העסקאות שלך בשנה שחלפה. (ניתן לדווח באתר האינטרנט של רשות המסים).

(3) אינך רשאי להוציא חשבוניות מס אלא קבלות בגין עסקאותיך.

(4) אינך רשאי לנכות מס תשומות הכלול בחשבוניות המס שהוצאו לך.

 

אם סווגת כ ״עוסק פטור״ אך מחזור העסקאות שלך גבוה מ ״הסכום הקובע״, עליך לגשת למשרד אזורי של מע״מ על מנת לשנות את סיווגך ל ״עוסק מורשה״.

פרטים נוספים בעניין דיווחים, הוצאת חשבוניות וכיו״ב אפשר לקבל במשרד מע״מ האזורי הקרוב למקום עסקך.

עוד מושגים ונספחים

ניהול ספרי העסק

​עליך לנהל פנקסי חשבונות לפי דרישות מס הכנסה ומס ערך מוסף וזאת בהתאם ״להוראות מס הכנסה״ (ניהול פנקסי חשבונות, (התשל״ג – 1973) משולב עם ״תקנות מס ערך מוסף״ (ניהול פנקסי חשבונות), התשל״ו – 1976. את פנקסי החשבונות, הרישומים ומסמכים אחרים הקשורים לניהול העסק עליך לשמור במשך שבע שנים.

כיצד מחשבים את סכום המע״מ?

סכום המע״מ מחושב בשיעור קבוע ממחיר העסקה (נכון לינואר 2016 שיעור המע״מ הוא 17%). מחירה של העסקה הוא כפי שסוכם בין שני הצדדים – העוסק והלקוח – לרבות כל ההוצאות החלות על העסקה.

חשבוניות

מהי חשבונית עסקה?

כעוסק, עליך להמציא ללקוח חשבונית עסקה על כל מכירה או מתן שירות. חשבונית עסקה כוללת את הפרטים הבאים:

* שם העוסק.

*מספר עוסק.

*תאריך הוצאת החשבונית.

*מספר תעודת המשלוח (כאשר נדרשת תעודה כזו).

*שם הלקוח וכתובתו.

*תיאור הטובין או השירות.

*היחידה שלפיה נמדדת הכמות.

*הכמות.

*מחיר היחידה.

*סכום החשבונית.

 

מהי חשבונית מס?

אם אתה עוסק מורשה, אתה רשאי להוציא חשבונית מס במקום חשבונית עסקה ואתה חייב לעשות כן על-פי דרישת הלקוח. חשבונית מס משמשת כאסמכתא לעוסק מורשה המקבל אותה לצורך ניכוי מס תשומות, המותרות בניכוי. על החשבונית לכלול את כל הנתונים הבאים:

*שם העוסק וכתובת העסק.

*המילים ״עוסק מורשה״ .

*מספר ״עוסק מורשה״.

*המילים ״חשבונית מס״.

*המילה ״מקור״ (על-גבי החשבונית המקורית בלבד).

*מספר החשבונית (מספר סידורי).

*תאריך הוצאת החשבונית.

*עליך לציין בחשבונית המס את הפרטים הבאים:

*פירוט העסקה.

*מספר ותאריך תעודת משלוח (כאשר יש צורך להוציא תעודת משלוח) .

*המחיר ללא המס, (סכום המס בנפרד והמחיר הכולל).

*חתימת העוסק, או חתימת עורך החשבונית מטעמו.

*חשבונית, שחסרים בה אחד או יותר מהנתונים כאמור, או שהנתונים בה אינם מדויקים או מלאים – לא תיחשב כחשבונית שהוצאה כדין.

  • פרטים על סוגי הטפסים נלקחו מאתר האינטרנט של מס הכנסה במשרד האוצר

עד כאן – מקווים שהצלחנו לעשות לכם סדר בראש בכל הבירוקרטיה הזו.

ואל תשכחו – תמיד להיות אופטימיים.

קבוצת אופטימיסט

נעם ניישול

אודות המחבר